О. Г.: Чи є якісь специфічні вимоги до ліцензування та сертифікації готелів у В’єтнамі? Д. Я.: Як і всюди, для відкриття готелю у В’єтнамі потрібно отримати низку ліцензій. Думаю, що це суттєво не відрізняється від України чи інших країн.
Перш за все, вам знадобиться бізнес-ліцензія. Можливо, також ліцензія на ведення туристичної діяльності. Ще до початку будівництва, найімовірніше, потрібно буде пройти екологічну оцінку впливу на довкілля та отримати дозвіл на будівництво.
Після завершення будівництва, перед відкриттям готелю вам знадобляться:
- сертифікат пожежної безпеки;
- сертифікат безпеки харчових продуктів.
Система зіркової класифікації у В’єтнамі існує, але регулюється менш жорстко, ніж у багатьох інших країнах.Водночас з маркетингової точки зору вона важлива.
Варто зазначити, що отримання всіх дозволів може займати тривалий час. Я нещодавно розмовляв з колегами в Австралії — один із них мав землю на центральному узбережжі між Сіднеєм та Брісбеном, де хотів побудувати житловий комплекс. Минуло 20 років, а він досі не має всіх дозволів. Тож коли іноземці кажуть, що у В’єтнамі
«все надто повільно», я їм кажу — повертайтесь додому і подивіться, як там.
О. Г.: Джеймсе, чи є у вас поради для людини, яка хоче відкрити готель у В’єтнамі? Крім терпіння — можливо, ваші поради щодо соціокультурних норм? Д. Я.: Найголовніше — якщо ви іноземець і хочете інвестувати тут, обов’язково знайдіть надійного в’єтнамського партнера. Це критично важливо.
Є ділянки, в які іноземці можуть інвестувати напряму, але краще мати місцевого партнера, який знає, як тут ведеться бізнес. Усе тут дуже персоналізоване, багато залежить від особистих стосунків. Це не країна, де ви можете прийти та за пів року запустити великий готель чи фабрику. Це займає час.
Іноді переговори проходять не за столом в діловій атмосфері, а за кавою, під час неформального спілкування, розваг — це все частина процесу. Південнокорейці, наприклад, прекрасно це зрозуміли.
Японці також, хоча перші зараз більш активна. Вони знають, як вести справи у В’єтнамі.
Що може бути викликом? Звичайно, бюрократія. На мій погляд, так само, як в інших країнах. Також питання з будівництвом — наприклад, фінансування, має бути чітко налагоджене. У Дананзі багато напівзбудованих проєктів.
Щойно ви починаєте будівництво — можуть виникнути затримки через погоду або постачання. Також — підключення до електро- та водопостачання.
Це типові виклики, з якими стикаються в усьому світі. Також треба бу де наймати персонал. Якщо ви міжнародний оператор — подумайте, як інтегруватися у місцеву культуру. Зараз це простіше, ніж 15–20 років тому.
І що дуже добре — ми бачимо все більше в’єтнамців на керівних посадах у готельному бізнесі. Це також полегшує процес розвитку бізнесу.
О. Г.: Якщо існує кадровий дефіцит у середньому та вищому менеджменті готельного бізнесу В’єтнаму, як його долають? Д. Я.: Так, проблема є, і це типово для всіх країн, що розвиваються. Довгий час у В’єтнамі була нестача формальної готельної освіти. Але ситуація змінюється — відкриваються нові школи гостинності, університети запускають відповідні програми.
Я вже згадував про свій проєкт з тренінгів для молодших менеджерів — це дуже важливо. Утримання персоналу — це теж виклик, як і в усьому світі. Потрібно постійно його розвивати, мотивувати молоде покоління. Особливо відчутна нестача кадрів у маркетингу
— на високому рівні важко знайти фахівців.
Якщо ви міжнародний інвестор — треба приходити з відкритими очима. Якщо ви вкладаєте мільйони у готель, то, сподіваюсь, ви вже професійний інвесторі розумієте всі ризики.